Dotační titul pro společenství obcí byl spuštěn. Více informací v sekci Dotace.

Informace pro kraje

Krajské úřady v kontextu § 49 odst. 4 zákona o obcích vedou rejstřík svazků obcí. Svazek obcí nabývá právní osobnosti zápisem do rejstříku svazků obcí vedeného u krajského úřadu příslušného podle sídla svazku obcí.

Svazek obcí nabývá postavení společenství obcí dnem nabytí právní moci rozhodnutí krajského úřadu o přiznání postavení společenství obcí (§ 53c). Rozhodnutí je vydáváno ve správním řízení obdobně jako v případě zápisu svazku obcí. Postavení společenství obcí může svazek obcí nabýt také současně se svým vznikem.

 

Forma vedení rejstříku pro účely zápisu společenství obcí

Nevzniká nový rejstřík. Údaj o postavení společenství obcí se zapisuje do stávajícího rejstříku dobrovolných svazků obcí vedeného dle § 49 odst. 4 zákona o obcích. Nově uváděné skutečnosti upravuje § 53c zákona. K podání návrhu lze použít vzor, jenž je přílohou tohoto metodického pokynu.

 

Průběh zápisu společenství obcí

Do rejstříku svazků obcí se zapíše

  1. údaj o postavení svazku obcí jako společenství obcí,
  2. den nabytí tohoto postavení a
  3. den zániku tohoto postavení.
 

Navrhovatel

V žádosti o přiznání postavení společenství obcí v případě již existujícího svazku bude jako navrhovatel označen tento svazek jednající statutárním orgánem nebo osobou pověřenou nejvyšším orgánem svazku.

V případě prvozápisu společenství (spolu se vznikem svazku) podává návrh osoba uvedená v § 49 odst. 5 větě druhé, tedy osoba zmocněná obcemi, které jsou členy svazku. Toto zmocnění lze uvést ve smlouvě o vytvoření společenství, v zápisu z ustavujícího zasedání shromáždění starostů nebo jiném právním jednání vyjadřujícím vůli členských obcí.

§ 53c

(1) Žádost o přiznání postavení společenství obcí podává svazek obcí nebo osoba uvedená v § 49 odst. 5 větě druhé, pokud má svazek obcí nabýt postavení společenství obcí současně se svým vznikem.

 

Lhůta pro podání návrhu

Novela zákona upřesňuje lhůtu pro zápis změn do rejstříku svazků. Konkrétně § 49 odst. 5 věta poslední stanoví, že návrh změn údajů zapisovaných do rejstříku svazků obcí podává svazek obcí do jednoho měsíce ode dne, kdy změna nastala, tedy měsíc ode dne jednání orgánu svazku, který předmětnou změnu schválil.

 

Obsah a forma žádosti

Žádost musí v první řadě splňovat obecné požadavky podání dle § 37 správního řádu, tedy v první řadě identifikaci navrhovatele (viz výše) a příslušného krajského úřadu. Specifika obsahu žádosti dále vyplývají z relevantních ustanovení zákona o obcích.

Do rejstříku svazků obcí se zapisuje:

  1. název
  2. sídlo svazku obcí
  3. IČO
  4. předmět činnosti svazku obcí
  5. orgány, kterými svazek obcí jedná (statutární orgán)
  6. jméno, příjmení a adresa bydliště osob vykonávajících působnost statutárního orgánu a údaje o dni vzniku nebo zániku jejich funkce
  7. způsob jednání svazku navenek
  8. den vzniku svazku obcí, případně den jeho zrušení s uvedením právního důvodu a den jeho zániku (výmazu)

 

V případě společenství obcí dále:

  1. údaj o postavení svazku obcí jako společenství obcí, den nabytí tohoto postavení a den zániku tohoto postavení.
  2. seznam členských obcí obsahující: název obce, IČO, údaj o dni vzniku a zániku členství

 

Obsahem návrhu by měla být výslovná žádost o přiznání postavení společenství obcí a zápis této změny do rejstříku svazků. V důsledku transformace svazu na společenství obcí ale dojde také k dalším změnám, jež je nutné zapsat do rejstříku.

 

Název

Vzhledem k tomu, že nutnou podmínkou je také změna názvu, uvede navrhovatel upravený název společenství, jenž bude odpovídat schváleným stanovám společenství. Oproti volné úpravě pojmenování svazků obcí zákon stanovuje konkrétní požadavek, aby název společenství obsahovat buď sousloví společenství obcí nebo dodatek ve formě zkratky s.o.. Název společenství obcí by měl odrážet společnou identitu členských obcí a jejich občanů s územím, které společenství reprezentuje a měl by být nezaměnitelný.

§ 53c

(1) Název společenství obcí obsahuje označení „společenství obcí“, které může být nahrazeno zkratkou „s. o.“.

Krajské úřady po 1. 1. 2024 prověří, zda v rejstříku nejsou zapsány svazky se jménem obsahujícím pojem společenství obcí. Takové svazky případně vyzve k podání žádosti o přiznání společenství obcí, nebo ke změně názvu. V případě, že svazek nepodá návrh na změnu názvu ve stanovené lhůtě, provede změnu zápisu krajský úřad z moci úřední, a to analogicky podle ustanovení § 53f zákona. Ministerstvo vnitra k tomuto případu připraví stručné stanovisko.

 

Předmět činnosti

Předpokládá se také, že změna stanov bude rozšiřovat předmět činnosti společenství oproti dosavadnímu svazku, přinejmenším o obecné kategorie koordinace veřejných služeb a strategický rozvoj území (viz § 53a), případně zajišťování správních činností v souladu s § 53e zákona. Rozšíření předmětu činnosti o tyto činnosti však není nutnou podmínkou pro zápis společenství.

 

Orgány společenství

Změna se může dotknout také označení statutárního orgánu. Oproti relativně volné vnitřní struktuře běžných svazků obcí zákon velmi konkrétně v § 53d definuje shromáždění starostů jako nejvyšší orgán společenství a předsedu (případně spolu s místopředsedy) společenství jako statutární orgán, tedy orgán, kterým společenství ve smyslu § 49 odst. 4 orgán jedná. Do rejstříku tak bude v případě společenství obcí uveden jako orgán oprávněný jednat jménem společenství navenek vždy předseda, případně místopředsedové, přičemž u každé z těchto osob bude uvedeno jméno a příjmení, adresa trvalého bydliště a datum vzniku a zániku funkce.

V případě, že návrh na přiznání postavení společenství obcí informaci o statutárním orgánu a identifikaci jeho členů neobsahuje, musí krajský úřad posoudit, zda zákonem vyžadované struktuře a pojmenování odpovídá dosavadní zápis a stanovy společenství.

Stanovy mohou ustavit také další orgány společenství. Fakultativně zřizované orgány společenství lze ve stanovách pojmenovat libovolně, nevzbudí-li název orgánu klamný dojem o jeho povaze. Ministerstvo vnitra ve Vzorových stanovách společenství obcí standardizuje Radu, coby kolektivní výkonný orgán, kontrolní komisi, coby kontrolní orgán a manažera společenství obcí, coby administrativní orgán společenství obcí.

Kolektivnímu výkonnému orgánu – Radě společenství obcí, mohou být stanovami svěřeny činnosti, které nejsou ze zákona vyhrazeny shromáždění starostů.

Doporučeno je zřízení kontrolního orgánu – Kontrolní komise, pověřeného kontrolou dodržování právních předpisů, stanov a rozhodnutí ostatních orgánů svazku a kontrolou hospodaření. Obecně platí, že funkce kontrolního orgánu je neslučitelná s členstvím v jiném orgánu společenství s výjimkou členství ve shromáždění starostů.

Ve stanovách lze upravit také postavení Manažera společenství jako vedoucího zaměstnance společenství, jenž plní úkoly zaměstnavatele, odpovídá za přípravu jednání ostatních orgánů společenství a za další administrativní úkony.

Struktura orgánů společenství je vždy upravena ve stanovách společenství. Do rejstříku svazků je povinně zapisován jen orgán, kterým společenství jedná navenek, tedy předseda a místopředsedové.

 

Územní rozsah

Zákon výslovně neukládá navrhovateli označit správní obvod obce s rozšířenou působností, ve kterém společenství obcí působí, resp. do kterého přísluší všechny členské obce společenství. Za dokumenty prokazující splnění podmínek podle § 53b, tedy základních početních a územních kritérií pro zápis společenství obcí, lze považovat seznam členských obcí s datem vzniku a zániku členství ve společenství. Přesto lze doporučit uvést pro vyloučení pochybností do návrhu také celkový počet obcí a označení příslušného ORP (viz vzor žádosti).

 

Přílohy

Rejstřík svazků obcí je veřejný rejstřík, jehož součástí je sbírka listin, v níž jsou uloženy smlouva o vytvoření svazku (resp. společenství) obcí, stanovy a změny těchto dokumentů.

Vedle těchto listin (doposud ukládaných u všech svazků) se nově u společenství obcí vkládají:

  1. Žádost o přiznání postavení společenství obcí a její přílohy (zejména dokumenty prokazující splnění podmínek podle § 53b),
  2. Rozhodnutí o zápisu nebo zrušení postavení společenství obcí.

 

Rozhodnutí o zápisu

Svazek obcí nabývá postavení společenství obcí dnem nabytí právní moci rozhodnutí krajského úřadu o přiznání postavení společenství obcí (§ 53c). Rozhodnutí se vydává ve správním řízení. Postup je stejný jako v případě zápisu dobrovolného svazku obcí. V případě neúplnosti podání nebo nesplnění některých ze zákonných kritérií nejprve krajský úřad vyzve navrhovatele k doplnění či nápravě v přiměřené lhůtě.

V případě transformace svazku rozhodnutí obsahuje výrok o přiznání postavení společenství obcí, výmaz měnících se údajů a zápis údajů nových (především název, předmět činnosti). Taktéž rozhodnutí o prvozápisu bude obsahovat zvlášť výrok o zapisovaných údajích (zápisu svazku) a přiznání postavení společenství obcí ke dni vzniku svazku.

Informaci o přiznání postavení společenství obcí lze v rejstříku uvést např. jako Svazek obcí nabývá postavení společenství obcí ke dni DD.MM.RRRR / Postavení společenství zaniká ke dni DD.MM.RRRR.

V případě, že bude v případě žádosti o vznik společenství obcí prvozápisem žádost neúplná co do kritérií společenství obcí, avšak dostačující pro zápis běžného (dobrovolného) svazku obcí, vyzve krajský úřad žadatele buď k doplnění náležitostí společenství, nebo k úpravě návrhu na zápis běžného svazku obcí. V případě změny záměru navrhovatele zapsat pouze běžný svazek obcí, musí být tato skutečnost v návrhu výslovně uvedena. V opačném případě krajský úřad žádost zamítne jako celek.

Zákon nestanoví krajskému úřadu lhůtu pro provedení zápisu. Uplatní se tak obecná úprava správního řádu, dle které správní orgán vydá rozhodnutí bezodkladně (§ 71 odst. 1 správního řádu). V případě, že to není možné, platí pro vydání rozhodnutí obecná lhůta 30 dní od zahájení řízení, tedy doručení návrhu.

Rozhodnutí doručuje krajský úřad vždy navrhovateli, kterým je v případě transformace svazek (tedy do datové schránky svazku), v případě prvozápisu osoba pověřená k podání návrhu.

Opis rozhodnutí o zápisu nebo zrušení postavení společenství obcí zašle krajský úřad Ministerstvu vnitra (Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy, OSR). Tato povinnost plní především informativní charakter. Ministerstvo vnitra není účastníkem rejstříkového řízení. V případě odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu je Ministerstvo vnitra nadřízeným správním orgánem.

 

Zrušení postavení společenství obcí

Postavení společenství obcí je podmíněno řadou zákonných podmínek, jejichž naplňování se může v čase měnit. Zejména lze předpokládat změny v počtu členských obcí, v ojedinělých případech změny v hranicích správních obvodů ORP, případně změny celkového počtu obcí ve správním obvodu ORP.

Novela zákona o obcích definuje vedle podmínek vzniku společenství obcí explicitně také proces odebrání tohoto statusu, konkrétně lze nalézt tuto úpravu v ustanovení § 53f obecního zřízení. Krajský úřad rozhodne o zrušení postavení společenství obcí na návrh společenství obcí. K podání návrhu může dojít na čistě dobrovolné bázi, resp. na základě rozhodnutí nejvyššího orgánu společenství. Zároveň však zákon ukládá společenství obligatorní podání návrhu při splnění zákonných podmínek, resp. dlouhodobém neplnění podmínek pro vznik společenství (viz § 53b odst. 1 až 3), a to po dobu 6 měsíců.

Zákonodárce tímto krokem určil společenství přiměřenou lhůtu pro nápravu stavu. V situaci, kdy dojde např. k poklesu počtu členských obcí společenství, má společenství prakticky 6 měsíců na to oslovit a přijmout nové členy, případně přimět opouštějící obec k revokaci předmětného usnesení jejích orgánů. Tento manipulační prostor je ale fakticky ještě delší. Po uplynutí šestiměsíční doby, po kterou společenství nesplňuje zákonné podmínky, je společenství uložena povinnost nejdéle ve lhůtě 30 dnů podat krajskému úřadu návrh na zrušení postavení společenství společenství obcí. V případě, že společenství návrh ve stanovené lhůtě nepodá, vyzve jej krajský úřad k nápravě a stanoví lhůtu minimálně v délce dalších 6 měsíců. Fakticky tak zákon poskytuje společenství k nápravě lhůtu nejméně 13 měsíců.

Na základě návrhu společenství nebo v případě jeho nečinnosti po uplynutí uvedených lhůt rozhodne krajský úřad i bez návrhu o zrušení postavení společenství obcí. Spolu s tím rozhodne krajský úřad také o změně názvu svazku. Zákon ukládá krajskému úřadu změnit název svazku tak, aby neobsahoval označení podle § 53c odst. 4, tedy sousloví společenství obcí nebo dodatek ve formě zkratky s.o. V praxi však může po odstranění této části názvu vzniknout z jazykového pohledu nelogický tvar. Lze tedy připustit i jiné, avšak vždy jen minimální nutné, zásahy krajského úřadu do názvu svazku. Většinu případů by mělo být možné řešit deklinací nebo vhodným dodatkem “svazek obcí” (např. Společenství obcí Podbrdska lze přejmenovat na Svazek obcí Podbrdska nebo Podbrsko). I v případě direktivního rušení postavení společenství obcí však lze předpokládat součinnost alespoň při změně zapsaných údajů.

Proti rozhodnutí krajského úřadu se může společenství obcí odvolat. Účastníkem řízení bude pouze dotčené společenství obcí. Opis rozhodnutí zašle krajský úřad Ministerstvu vnitra (Odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy, OSR).

Krajský úřad zaznamená v rejstříku svazků obcí údaj o zrušení postavení společenství obcí a změnu názvu společenství obcí. Datem změny bude právní moc rozhodnutí.

Zrušením postavení společenství obcí svazek obcí nezaniká. Ode dne následujícího po nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení postavení společenství obcí zůstává tento subjekt běžným svazkem obcí dle § 49 zákona o obcích. Svazku obcí ze zákona implicitně vyplývá povinnost uvést stanovy svazku do souladu s obecnými zákonnými požadavky na dobrovolný svazek obcí. Úprava vnitřní organizace společenství (§ 53d) by měla v zásadě vždy odpovídat podstatně volnější úpravě vnitřní organizace dobrovolných svazků (§ 50 odst. 2 a 3). Nesoulad může nastat v předmětu činnosti, bude-li obsahovat např. společný výkon správních činností, k čemuž již svazek oproti společenství nebude oprávněn.

 

Metodika převodu příspěvku na výkon státní správy

Metodické doporučení pro krajské úřady k zápisu

Vzor rozhodnutí o zápisu do restříku svazků obcí