Výzva k MAP II nově vyhlášena. Více informací zde.

Veřejné opatrovnictví

Využití funkce sdíleného úředníka pro agendu veřejného opatrovnictví

Veřejné opatrovnictví (VO) představuje institut ochrany osob, které nejsou schopny zcela samostatně hájit svá práva a zájmy. Typicky se jedná o osoby s duševním onemocněním, mentálním postižením nebo jiným zdravotním omezením, kvůli němuž jim soud omezil svéprávnost a zároveň jim nebyl ustanoven opatrovník z řad blízkých osob. Obec se stává veřejným opatrovníkem dle § 471 občanského zákoníku na základě pravomocného soudního rozhodnutí. Soud vystaví Listinu o jmenování opatrovníka, jíž se veřejný opatrovník prokazuje vůči třetím stranám a jedná jménem opatrovance. Další dokument, kterým se obec prokazuje, je rozhodnutí okresního soudu. Pokud je výkonem veřejného opatrovnictví pověřen zaměstnanec obce, prokáže se pověřením starosty obce.

Výkon agendy VO je často náročný jak z hlediska odborného, tak kapacitního. Doporučuje se vytvoření specializované pracovní pozice nebo alespoň jasné organizační struktury v rámci obecního úřadu. Nutné je průběžné vzdělávání pracovníků, vedení dokumentace, včetně osobních spisů opatrovanců, a zajištění spolupráce s dalšími orgány (OSPOD, soudy, poskytovatelé služeb). Pracovník pověřený výkonem veřejného opatrovnictví musí mít absolvovanou zkoušku odborné způsobilosti v tomto oboru. Tuto zkoušku nemusí mít absolvovanou starosta, či místostarosta, vykonává-li funkci veřejného opatrovnictví z titulu generálního zákonného zmocnění k zastupování obce (tedy není-li výkonem veřejného opatrovníka pověřen konkrétní zaměstnanec obecního úřadu).

Od roku 2024 je možné v rámci profesionalizace výkonu veřejného opatrovnictví využívat funkci sdíleného úředníka společenství obcí podle § 53e zákona o obcích. Zaměstnanec společenství obcí, jehož je obec členem, v takovém případě vykonává funkci veřejného opatrovníka jménem pověřené obce v obdobném postavení jako její zaměstnanec. Starosta vydá sdílenému opatrovníkovi písemné pověření k výkonu činnosti veřejného opatrovníka vůči konkrétnímu opatrovanci. Sdílený opatrovník je v postavení úředníka územního samosprávného celku zařazeného do obecního úřadu. Jako takový musí rovněž splnit stejné kvalifikační požadavky.

Výkon funkce veřejného opatrovníka, který je sdílen mezi obcemi v rámci společenství je výkonem přenesené působnosti (viz § 149b odst. 3 zákona o obcích). V tomto případě je rozsah činností opatrovníka stanoven rozhodnutím soudu, který určuje rozsah výkonu opatrovnictví. Opatrovník je odpovědný právě tomuto soudu, jemuž pravidelně předkládá zprávy o své činnosti, včetně zpráv o hospodaření s majetkem opatrovance, a žádá jej o souhlas s právně významnými úkony.

Konkrétní osoba opatrovníka by měla být jmenována nebo pověřena starostou členské obce, podobně jako je tomu u běžných případů ustanovení veřejného opatrovníka. Činnost sdíleného opatrovníka je vykonávána ve prospěch opatrovanců napříč obcemi. Organizace práce má odpovídat potřebám jednotlivých případů. Koordinace a plánování může být zajištěno centrálně prostřednictvím společenství obcí.

Odpovědnost za výkon této činnosti nese obec, která je pověřena výkonem této agendy. Odpovědnost je tedy nastavena obdobně jako u jiných sdílených úředníků – právně odpovědnou je obec, přičemž v případě vzniku škody je možné uplatnit regres vůči společenství, případně konkrétnímu zaměstnanci. Takový model zajišťuje odpovědnost i ochranu všech zapojených subjektů.

Výkon VO je financován prostřednictvím příspěvku na přenesenou působnost. Výši příspěvku stanoví pro každý rok zákon o státním rozpočtu. Obci náleží příspěvek na jednoho opatrovance, jenž byl evidován k 31. březnu daného roku. Pro rok 2025 činí tento příspěvek 30 500 Kč na jednoho opatrovance. Ministerstvo vnitra v rámci sestavení příspěvku na přenesenou působnost každoročně ve spolupráci s krajskými úřady a Magistrátem hlavního města zajišťuje sběr údajů o počtech opatrovanců v jednotlivých obcích. V roce 2024 vykonávalo tuto agendu 1465 obcí, tři čtvrtiny z nich představovaly obce se základní působností.

Při využití služeb sdíleného úředníka zůstává příjemcem příspěvku na výkon opatrovnictví nadále obec pověřená výkonem VO. Podmínky úhrady mezi společenstvím a danou obcí upraví obecně stanovy společenství obcí a blíže dohoda mezi společenstvím obcí a pověřenou členskou obcí. Výše úhrady mezi obcí a společenstvím by měla zohlednit výši příspěvku ze státního rozpočtu, náročnost výkonu opatrovnictví a míru spolupráce pověřené obce a společenství při výkonu veřejného opatrovnictví.

Obecně lze stanovit několik základních činností, která opatrovník vůči opatrovanci vykonává:

  1. Zastupování opatrovance před soudy, úřady a dalšími institucemi, vždy v rozsahu stanoveném soudem.
  2. Správa majetku opatrovance – vedení evidence příjmů, výdajů a péče o movitý i nemovitý majetek.
  3. Spolupráce se sociálními a zdravotními službami – návštěvy opatrovance, komunikace s poskytovateli péče, sledování životních podmínek.
  4. Zajištění důstojnosti a práv opatrovance – respektování jeho přání, podpora samostatnosti v rámci možností, dohled nad rozhodnutími, která se ho týkají.
  5. Vyúčtování a zprávy soudu – pravidelné podávání zpráv o průběhu opatrovnictví a hospodaření s majetkem opatrovance.

Více informací k agendě veřejného opatrovnictví, metodických materiálů a kontakty na odpovědné osoby jsou k dispozici na webových stránkách Ministerstva vnitra: https://mv.gov.cz/clanek/verejne-opatrovnictvi.aspx.