Výzva k MAP II nově vyhlášena. Více informací zde.

Školství

Meziobecní spolupráce jako klíč k udržitelnému rozvoji školství v území

Zajištění dostupného, kvalitního a ekonomicky udržitelného systému regionálního školství je jednou z největších výzev veřejné správy. Vzhledem k omezeným kapacitám jednotlivých obcí – ať už finančním, personálním či organizačním – je samostatné zajištění vzdělávání stále obtížnější. Rostoucí administrativní zátěž, demografické výkyvy nebo nedostatek kvalifikovaných pracovníků staví samosprávy do složitých situací. Meziobecní spolupráce  se v tomto kontextu ukazuje jako vhodný a perspektivní nástroj pro udržitelný rozvoj vzdělávací infrastruktury v území. Nejenže přináší úspory z rozsahu a umožňuje efektivnější využití dostupných zdrojů, ale především vytváří prostor pro dlouhodobou a odborně vedenou koncepční práci. Společenství obcí disponuje oproti běžným svazkům obcí některými specifickými nástroji, zejména zaměstnáváním sdílených pedagogických pracovníků.

Společné školy a organizační integrace

Společenství obcí může podle současné legislativy vystupovat v roli zřizovatele škol, a to buď ve formě příspěvkové organizace nebo tzv. školské právnické osoby. Tento model je vhodný jak pro zřizování nových škol, například v lokalitách s rostoucím počtem dětí, tak i pro integraci stávajících menších škol, jejichž samostatný provoz se ukazuje jako ekonomicky a organizačně neudržitelný. Organizační sloučení do jedné střešní organizace samo o sobě nemusí nutně vést k rušení místních škol. Členství obce ve společenství jí naopak zaručuje možnost nadále se aktivně podílet na řízení školy. Sdružení škol pod jedno spojené ředitelství umožňuje zefektivnit řízení, optimalizovat využití personálních i materiálních kapacit a snížit administrativní náročnost provozu jednotlivých škol. Metodická doporučení a další informace ke svazkovým školám, školským právnickým osobám a spojeným ředitelstvím najdete na stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy: https://edu.gov.cz/konference-21-10-2024/.

Ekonomické přínosy a úspory z rozsahu

Kromě organizačních výhod přináší společný výkon zřizovatelských funkcí i významné ekonomické benefity. Např. studie Vysoké školy ekonomické Spojování škol: potenciální úspory z rozsahu a dopad na snížení administrativní zátěže (Fischer, Mazouch, 2022) potvrzuje, že slučování škol a jejich centrální řízení umožňuje snížit náklady na provoz a současně uvolnit kapacity vedení škol, které se mohou více soustředit na pedagogické vedení a rozvoj výuky. Společenství obcí tak může hrát klíčovou roli při optimalizaci veřejných výdajů na školství bez negativního dopadu na kvalitu vzdělávání.

Sdílené služby a personální podpora

Vedle vlastní role zřizovatele může společenství obcí poskytovat sdílené služby také členským obcím a jimi zřizovaným školám. Ty mohou ocenit podporu např. v oblasti účetnictví, personalistiky, správy budov, školního stravování nebo IT podpory. Tímto způsobem lze dosáhnout nejen úspor, ale i profesionalizace služeb, které by jednotlivé malé školy nebyly schopny zajistit samostatně na odpovídající úrovni. Společenství obcí tak může být vhodnou odpovědí na současnou výzvu zajištění služeb nepedagogických pracovníků, jejichž financování převezmou od 1.1.2026 plně samosprávy.

Podle § 2 a § 32a zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, může společenství obcí – nebo právnická osoba jím zřízená – zaměstnávat nepedagogické i pedagogické pracovníky a poskytovat jejich služby členským obcím a jimi zřizovaným školám. To otevírá prostor pro zajištění například sdílených školních psychologů, speciálních pedagogů či asistentů pedagoga, kteří mohou působit ve více školách v regionu podle aktuálních potřeb.

Koordinace a koncepční rozvoj školství v území

Zřejmě největší přínos meziobecní spolupráce ve školství však spočívá v její koordinační a strategické roli. Společenství obcí může plánovat rozvoj školské infrastruktury na základě demografických prognóz, potřeb trhu práce a reálných kapacit obcí v území. Jako platforma, která sdružuje více zřizovatelů, má potenciál působit jako kvalifikovaný aktér, jenž nastavuje společné standardy, iniciuje vzdělávací projekty a zároveň propojuje školy s dalšími subjekty – např. neziskovými organizacemi, středními školami či zaměstnavateli. Právě tento typ koordinace a odborného zázemí je podporován i v rámci systémových opatření, jako je výzva Akční plánování v území – MAP II, která posiluje úlohu společenství obcí jako partnerů pro strategické plánování v oblasti vzdělávání. Informace k aktuálně vypsané výzvě najdete na webu https://opjak.cz/vyzvy/vyzva-c-02_25_041-akcni-planovani-v-uzemi-map-ii/.