Společenství obcí jako zadavatel veřejných zakázek
Zadávání veřejných zakázek představuje pro obce stále náročnější oblast výkonu samosprávy. Zákonem stanovené povinnosti, důraz na transparentnost a rovné zacházení, časté metodické změny i hrozba sankcí v případě pochybení kladou na malé obce značné nároky, které často převyšují jejich personální a odborné možnosti. Pro menší obce je samostatné zajištění veřejných zakázek spojeno nejen s významnou administrativní zátěží, ale také s rizikem neefektivního nebo právně vadného postupu. Externí administrace veřejných zakázek je finančně náročná, často neúměrně k hodnotě předmětu zakázky.
V tomto kontextu se společenství obcí ukazuje jako velmi vhodný nástroj pro profesionalizaci a zefektivnění procesu veřejného zadávání v území, což potvrzuje i stávající praxe.
Společenství obcí jako samostatný zadavatel
Společenství obcí je podle § 4 odst. 1 písm. e) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, veřejným zadavatelem. Právě náročnost administrace veřejných zakázek je jedním z důvodů pro realizaci investičních akcí společenstvím. Společenství může připravovat a realizovat vlastní investiční akce, v praxi jsou jimi infrastrukturní stavby jako cyklostezky, školy, zařízení sociálních služeb. Takové investice jsou většinou financovány kombinovaně z vlastních zdrojů, z příspěvků členských obcí a dotací, včetně prostředků z evropských fondů. Právě při čerpání dotací z evropských fondů jsou přitom kladeny vysoké nároky na správné zadávání veřejných zakázek.
Centrální zadávání
Společenství obcí může podle § 9 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ), vystupovat jako centrální zadavatel. V této roli může pořizovat plnění nejen pro sebe, ale i pro jiné zadavatele – typicky členské obce nebo jejich příspěvkové organizace – a to buď formou přímého pořízení plnění, nebo uzavřením rámcových dohod či zřízením dynamického nákupního systému, které pak využívají jednotliví zadavatelé samostatně.
Tento postup umožňuje dosahovat významných úspor z rozsahu, zvyšovat kvalitu a transparentnost výběrových řízení a výrazně snižovat administrativní zátěž pro jednotlivé členské obce. Centrální zadávání je vhodné zejména u běžně opakovaných nebo standardizovaných plnění, jako je nákup energií, kancelářských potřeb, ICT vybavení, služeb elektronických komunikací, softwarových licencí, zajištění odpadového hospodářství apod.
Administrace veřejných zakázek pro členské obce a jejich organizace
Vedle možnosti být přímým zadavatelem, společným nebo centrálním zadavatelem může společenství obcí rovněž zajišťovat administraci veřejných zakázek pro jednotlivé členské obce nebo jejich zřizované organizace. V takovém případě vystupuje společenství jako odborně způsobilý subjekt pověřený zadavatelskou činností, nikoli však jako zadavatel sám.
Tato forma spolupráce je vhodná zejména pro malé obce nebo příspěvkové organizace bez vlastního odborného aparátu. Společenství může zajistit přípravu zadávací dokumentace, organizaci výběrového řízení i poradenství během realizace zakázky. Obec jako zadavatel si přitom ponechává kontrolu nad rozhodovacími fázemi řízení – například schválením zadávacích podmínek či výběrem dodavatele. Tento model podporuje kvalitu, právní jistotu a úsporu času i prostředků na straně obcí, přičemž využívá institucionálního rámce a odborné kapacity společenství.
Vertikální spolupráce (tzv. in-house výjimka)
Společenství obcí může v souladu s § 11 ZZVZ využívat institut tzv. in-house výjimky, tedy zadávat veřejné zakázky bez soutěže své vlastní příspěvkové organizaci nebo jiné právnické osobě, kterou samo založilo nebo zřídilo a nad níž vykonává obdobnou kontrolu, jakou vykonává nad vlastními organizačními složkami.
Tento typ tzv. vertikální spolupráce umožňuje společenství obcí flexibilně a efektivně zajišťovat například technické služby, správu majetku, IT podporu, provoz zařízení, komunální služby či poradenské činnosti prostřednictvím své interní organizace – bez nutnosti realizovat standardní zadávací řízení.
Předpokladem využití výjimky je naplnění zákonných podmínek – především požadavek na kontrolu obdobnou jako nad vlastními organizačními složkami (§ 11 odst. 1 písm. b)), a zároveň to, že daný subjekt vykonává podstatnou část své činnosti pro svého zřizovatele nebo vlastníka.
Více viz Metodika k “in-house” zadávání veřejných zakázek ve společenství obcí.